Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumindex - Algemene rubriek Maleisie - Vraag en Antwoord

Auteur Bericht
 Titel: Internationaal Rijbewijs
BerichtGeplaatst: Di 27 Augustus 2013 19:34 
Nieuw lid

De meningen over het internationaal rijbewijs zijn online nogal verdeeld, vandaar mijn volgende vraag: is een Internationaal Rijbewijs verplicht/nodig indien we een brommer of auto willen huren op Langkawi.

Ik denk dat mijn partner en ik allebei willen rijden (om en om op een brommer, of wellicht zelf twee brommers). Onze reisverzekering en ook de ANWB kon niet echt uitsluitsel geven over de noodzaak van dit papiertje. Uiteraard gaf ANWB aan dat het beter was om er een mee te nemen voor de zekerheid (jep, zij vangen het geld!).

Heeft iemand ervaring met het huren van een brommer of auto bij het hotel Alia Residence Business op Langkawi? Werd er om een Internationaal Rijbewijs gevraagd of was een (kopie) paspoort en vertoon van Nederlands rijbewijs voldoende?

Alvast bedankt voor de informatie.

Profiel  

Titel: Re: Internationaal Rijbewijs
BerichtGeplaatst: Wo 28 Augustus 2013 03:38 
Ervaren Toerist

Ik denk dat je wel probleemloos een brommer kan huren zonder internationaal rijbewijs. Een auto zou ook nog kunnen lukken (maar misschien niet bij de grote bedrijven).

Maar het idee van internationaal rijbewijs is niet om geld te vangen voor de ANWB, maar voor jou om een bewijs te hebben dat jij effectief in het buitenland mag rijden. Zolang je geen ongeval hebt of politie-controle is er niets aan de hand, maar anders kan je wel eens problemen hebben. Een politie-controle kun je nog mits het betalen van 50 ringit in der minne regelen, maar bij een ongeval zal de verzekering heel vervelend doen.

Alleszins, een Belgisch rijbewijs is niet voldoende in Maleisië voor de politie, dat wordt niet aanvaard, enkel het internationaal rijbewijs. Ervaring van vrienden...

Kortom: auto/brommer huren gaat waarschijnlijk gemakkelijk zonder, maar het is voor de politie/verzekering dat je het nodig hebt, niet voor de verhuurders.

Jan

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo 28 Augustus 2013 08:32 
Administrator
Gebruikers-avatar

Het NL rijbewijs wordt ook niet door politie in Maleisie geaccepteerd; daar snappen ze simpelweg niks van :).

Op Langkawi lijken er wat afwijkende regels te gelden. Vooral dat gedoe dat je voor een brommer een internationaal motorrijbewijs moet kunnen tonen is vreemd. Dit is ook de reden dat de meeste verhuurders je uiteindelijk zonder gedoe een brommer zullen verhuren. Niks aan de hand, gewoon ter plekke (bij bv Pantai Cenang) langs een paar van die tentjes; je ziet de rijen brommers (van exact hetzelfde type) 's ochtends voor de deur staan. Let erop dat in het weekend soms elke brommer verhuurd is (voor meerdere dagen).

Auto kan mogelijk met de combi paspoort, NL rijbewijs en credit card...maar ik zou voor de zekerheid gewoon een int. rijbewijs meenemen, al is het inderdaad maar om bij problemen wel iets te kunnen tonen dat geldig is.

Als je de brommer via het hotel huurt, ga ik er niet vanuit dat er moeilijkheden ontstaan. Als dit wel zo is, gewoon naar Pantai Cenang en het zelf daar regelen (is misschien nog iets goedkoper ook, RM40-RM60 per dag zou gemiddeld moeten zijn).

Profiel  

BerichtGeplaatst: Wo 25 September 2013 19:03 
Ervaren Toerist

Hoi, Ik heb de ambassade hierover gemaild en je moet voor Maleisie een internationaal rijbewijs hebben. Kun je zo halen bij de ANWB, 2 pasfoto's mee en je rijbewijs en je krijgt hem direct mee.
Groetjes Elles

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do 26 September 2013 08:19 
Administrator
Gebruikers-avatar

Gratis? :)

Volgens mij moet je ook niet vergeten zo'n €13 mee te brengen :) (kan al wel weer duurder zijn)..

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do 26 September 2013 08:43 
Ervaren Toerist

Hoi, €18,95 voor niet ANWB leden en €17,95 voor ANWB leden.
Heb je trouwens een rijbewijs nodig om te scooteren in Maleisie, onze dochter van 17 heeft haar rijbewijs nog niet, misschien dan wel. Ik bedoel of je met een gewoon rijbewijs kunt scooteren daar of misschien helemaal geen rijbewijs nodig?
Groetjes Elles

Profiel  

BerichtGeplaatst: Do 26 September 2013 23:16 
Ervaren Toerist

Hoi Myrthe,

Op langkawi hadden wij een auto gehuurd. Hiervoor hoefde ik niet eens mijn rijbewijs te laten zien. Ik denk bij het huren van een scooter dit geen problemen moet leveren. Paspoort moet genoeg zijn. Rond pentai cenang, vlakbij de cenang mall heb je diverse verhuur bedrijven waar je een scooter kunt huren. De huurprijs ligt tussen de 30 - 40 RM per dag.

Als je een auto wilt huren hoef je dit niet vooraf te reserveren. Op langkawi airport staan diverse lokale maatschappijen die auto's verhuren. je kunt vrij goedkoop een auto huren. Wij hadden voor een auto 200 RM betaald voor 5 dagen. Informeer naar de prijs bij de verschillende verhuur bedrijven. Langkawi kan je heel goed doen met de brommer en auto. Ons voorkeur is toch gegaan naar een auto.

Succes

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumindex - Algemene rubriek Maleisie - Vraag en Antwoord

-->